Saturday, April 13, 2013

Vahur Afanasjev "Kosmos"

Eelmisel aastal tõi Wimberg meile kooli kirjastusest üle jäänud raamatuid, mis ma kõik koju vedasin ja kuna mu eilne raamatukogusaak oli väga kesine, võtsin raamaturiiulist selle tähelepanuäratava roosa raamatu. Küll ma mõtteis alles kirusin oma põhimõtet alustatud raamatut mitte kunagi pooleli jätta, sest mul oli hingeliselt valus seda raamatut lugeda. Ma ei tea, mis võib noore litaraadi hinges ja vaimus nii haige olla, et ta tunneb vajadust igas lauses midagi roppu öelda ja seda oli lihtsalt kurb lugeda. Südant pahaks ajavad frivoolsed, räiged väljendid, jäledad kirjeldused ja kriminogeenne sündmustik, labane, labane raamat. Kedagi teosega šokeerida ei õnnestuks samuti, liiga lihtsakoeline. Ma ei tea, miks võtavad kirjastused selliseid raamatuid trükkida, nende teguviis paneb mind sügavalt imestama. Mida annaks selline teos endast lugejale, lugeja hingele kaasa? Kellele sellised raamatud üleüldse suunatud on? Isegi kui kirjanik üritas teosega väljendada oma eneseotsinguid või tõestada, et mineviku eest põgenedes ei jõuta mitte kuhugi, kas siis selline väljendusviis on tõesti kõige efektiivsem? Minus äratas see lihtsalt kaastunnet ja tahtmatult ka vastikust. Laias laastus rääkis raamat lastekodus kasvanud homoseksualistist Eesti noormehest, kes elas rängalt läbi oma kasuvanemate surma. Ta sõitis autoga mööda Euroopat, kaasas kunagine klassivend Ubin. Teelolekut iseloomustavad muidugi mõrv, alkohol, uimastid, seks, roppused, okse... (Appi kui brutaalne!!) Eestisse tagasi jõudes, nagu ma vist aru sain, tapsid nad lõpuks teineteistki ära. Kogu selle pinnapealse ja rõveda sõnamulina seest kadus mul igasugune huvi leida teosest midagi sügavamat, sest isegi kui see seal võib-olla (siiralt kaheldes) peitub, peletab kirjaniku käekiri seda otsimast. Võib-olla Afanasjev tahabki minusugustel inimestel südant pahaks ajada, ei tea. Aga siiski - mis eesmärgil? Kahju, kui noorem Eesti kirjanduspõlvkond lugeja vaimu selliste teostega "toitma" hakkab. "Kosmos" süvendas veelgi enam minu skepsist noorte kirjanike ning vähesel määral siiski ka postmodernismi suhtes. Lugesin raamatu läbi, et teie seda tegema ei peaks. Halb hakkas, ei soovita kellelegi.

Vahur Afanasjev "Kosmos"

No comments:

Post a Comment